Dostal jsem od Fera vyčerpávající email,zkusím to sem dát!
Stav vozidla bol vlastne stav šrotu, motor mimo auta ešte ktomu zadrety a len očistený na plánovanú "generálku". Karoséria vozidla už lakovaná na bielu farbu ktorá časom "zašla". Zastriekane gumy a lišty, prasknuté čelné sklo, zmoknutý interiér vozidla, predratý koberec, popraskané gumy a káble trčiace z prístrojovej dosky, "zamarasený" podvozok a stuchlina... Kam padol zrak tam bolo roboty a roboty.Bola to výzva na splnenie detského sna a tomu som podriadil všetko ostatné, Pontiac sa stal prioritou #1 a v tom momente ma nič iné nezaujímalo. Predchadzajucim majitelom bol starší pánko, prôvodom z Nemecka. Ten Transam daroval svojemu zaťovi. Bohužial následne prešiel Transam "smrteľnou kúrou" - z čiernej pôvodnej farby sa stala biela syntetická-matná, dalej motor sa pridrel pretože v nom nebola už nemrznuca zmes. "Na jar auto natočili" a prasko tesnenie pod hlavou motora, všimli si to až ked sa pridrel motor a auto zastavilo.
Inak auto jazdiol v Bratislave už za socializmu a keď náhodou pribrzdil na zástavke autobusu, ľudia z nej poutekali pripadne poskákali kam sa dalo.-tak spominal pôvodny majitel. Zo stavom auta som bol oboznámený a majitel nepredpokladal že vôbec prejavim zaujem , nasledovala obhiadka "motora". Motor pripominal skor sadu nahradnych dielov. Niektoré motorové súčasti boli vyčistené nadštandartne-naleštené až do samotnej oceli, napriklad vaccum pumpa pre tempomat, servo oleja, tie však neboli dobré, servo tieklo a pumpa fučala-stvrdnuta guma na jej plášti praskla. Ich "naivná renovacia" skončila na financiách a neschopnosti nakúpiť diely na generálku motora. Keď zistili že ho vlastne nevedia dokončit, rozhodli sa pre predaj. Bola nutna totalna renovácia, motora,karoserie a čiastočne aj podvozku.Na daľší týžden som sa do Stupavy dosypal s lakovačom kt. mi auto vlastne dohadzoval. Slovo dalo slovo a príslub na nalakovanie auta za “dobrú cenu” bol nasvete.Za 35 litrov som sa stal 19.9.1997, štastným majiteľom nepojazdneho Pontiaca Trans Am, roku výroby 1979....Celý rok som auto len odstrojoval a čistil. Pripravoval na pieskovanie a zinkovanie jednotlivé karosárske diely. Motor putoval takmer ihned mechanikom.Mechanici ho po tahaniciach a pýtania neustálych záloh na materiál po viacako 8 mich mesiacoch aj zmontovali. Nemožem napísať že ho dokončili pretože nenapojili vodnu pumpu sanie, karburator...motor prakticky neštartoval.Takže záruka na robotu mi mala stačit v slovnej forme i ked som mal uzatvorenu zmluvu o dielo. "Tak by som ani Sám sebe motor nerobil"- vyhlasil mechanik. Mal výhrady k ich pomalosti a kecaniu. Renovácia motora začala 22.9.1997 a skončila 30.5.1998.Celkovo ma tak generalka motora "vyšla" na strasne peniaze pricom motor nebol ani zdaleka dokončený. Bola to len surova generalka: novetesnenia a ložiská 25 tisic,piestne kružky 11500sk,vybrus klukovky 2200sk,kompozicie a opracovanie 1300sk,oprava 2 ks ojnic /vajce/ 2200sk,náhon čerpadla oleja 1600sk. Robota 25000sk+19000sk+ cesta 6000sk, spolu 50000sk bez dph.+ Material v sume 43000sk. Celkovo 93 000 SKK.
Motor som za pomoci kamarata dokončil svojpomocne, mal však ešte detské problémy, tieklo veko ventilov na lavej strane. Musel som vyriešit novéumiestnenie olejového filtra. Veko mi pravdepodobne zohli v Plaveckom
štvrtku, kde mi ich dávali do chromu. Samozrejme stihli stratiť aj vrchnáčik od nalievacieho hrdla motora. Investoval som dalších 10000 na EGR ventil,
hadice,witvortove zavitniky-cela sada, spojovací material,olej,pilovélisty,trhacie nity, rôzdne redukcie, palivové hadice, silikony,tesnenie pod karburator,8xsviečky, sidepipes Dynomax 50 palcove+montažna sada,zbernepotrubie,vzduchovy filter...to cele za 30 958 SKK. A to stale hovorime o cenach bez DPH, ta bola tuším 23%. Lakovanie bola samotna kapitola, začalo sa 27.3.1998. Pred lakovaním pontiac postúpil vyvarovaciu kúru. Jediné miesta kt sa museli vyvárať bola podlaha spolujazdca a v mieste uchytenia zadneho nárazníka. Prentívne sa riešil spodok dverí. Na záver sa karoséria opieskovala a pozinkovala. To som tiež “litroval” bez bločkov.
Auto mal robiť lakovač kt. sa na auto prišiel osobne pozerať a ktory mi aj auto sam "dohodil". Keďže v tej dobe začínal lakovať aj svoje auto, tiež Pontiac,ale model Firebird,roku cca. 1989 nemal na toho môjho pravdepodobne
dosť času. Jedine čoho bol schopný bolo auto na kas+nu naniesť polyesterovytmel a po pol roku ho prebrusit.Potom som oslovil druhého v tej istej firme a nejakym zazrakom ho po rokud ostali do plniču. Po daľšom urgovaní sa časť karosarkych dielov a škrupinu auta podarilo dostat do laku.Lak však zreagoval a diely neboli na auto dopasovane takže lak popraskal pridopasovavani, bola to robota na hovno. Mal som s toho nervy a po tejto
skúsenosti som auto zobral preč. Strata casu aj penazi. 26.10.1999 som nechal Pontiho totalne prelakovat a dopasovat diely tak ako sa má. Lakovali ho v meste Myjava. Vycaloval som sice 40 000 sk no neboli dolakovane plastovespoileri,predny a zadny naraznik. Takže všetok použitý materiál z prvej fazy “lakovania” v hodnote 30000 SKKvyšiel po dobu kym bol pontiac nalakovaný na Myjave navnivoč. (v telefone si spominal ze lak popraskal- co
ma prekvapuje pretoze auto tam bolo mesiac)
Vozidlo som kupil ako nepojazne a predaval nedokoncene (deň predaja prešiel len 100 metrov) Auto som po výkendoch "doskladával" pred garážou pretože do garáže sa nemestilo musel som vždy predný nárazník demontovať.
Pravdupovediac Pontiac viac najazdil na odtahovke ako na vlastnej osi:
22.4.1998 odtah 800sk
25.5.1998 odtah mechanici 800sk
26.5.1998 Odtah pieskovanie,dl. 1200sk
25.9.1999 Grátis odtah neplatil 0 sk
28.10.1999 Odtah po laku 2500sk
Diely som nakupoval v Nemecku, pri Mnichove s firmy KTS parts. /WWW.KTS.DE/
sidepipes a zberne potrubie 30000 skk, koberec 6000 skk., panel ktory novymajitel prelakoval na matnuciernu´3000skk....atd
Pieskovanie
Odtah 3000sk
Pieskovanie1 3000sk-karoseria
Pieskovanie2 4000sk-dielce
Pieskovanie3 600sk-nosnik naraznika
Po 4 rokoch víkendovej driny a neskor full time práce som sa rozhodol auto predať, životné priority sa menia a Ja som nebol ochotny dať Pontiaku už ani len den naviac.
Pontiac som predával ešte nie celkom dokončený, nemal nalepené čelné ani zadné okno, motor síce bublotal ale zdaleka to nebolo na bezstarostnú jazdu. Neboli dolakované spoilery.
Predal som zo stratou, nie len finančnou ale aj časovou. Ponti sapredal niekde do okolia Trnavy a potom putoval niekam na Ostravu. Niektore veci by som dnes robil ináč ...Neviem este ake investicie cakali
dalsieho majitela/majitelov pretože vozidlo som predaval ako "nedokončené", ale Ja som sa snazil odviest maximalne kvalitnu pracu v ramci mojich financnych aj fyzickych moznosti:) Tusim to bolo servo,kompresor klimy,
oprava prevodovky...
Ak bude po laku, posli foto :)
Fero Gašparík, Bratislava